2020-07-21

Polservice Geo z tunelem w Łodzi!

Zawarliśmy umowę z firmą PBDiM z Mińska Mazowieckiego na obsługę geodezyjną inwestycji  „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec”. Nowa linia kolejowa będzie elementem krajowego systemu połączeń międzyregionalnych. Inwestycja będzie realizowana z wykorzystaniem tarcz TBM (ang. tunnel boring machine). Jedna z nich ma średnicę 13,04 m i będzie to największa tarcza drążąca używana dotychczas w Polsce (poprzednią największą tarczą była ta używana do drążenia tunelu pd Martwą Wisłą w Gdańsku – miała 12,6 m). Za jej pomocą wydrążony zostanie dwutorowy tunel pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna (odcinek ok. 3 km). Druga tarcza będzie miała średnicę 8,76 m. Wydrąży ona 4 tunele jednotorowe w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca o łącznej długości 4,5 km.

Budowa tunelu przyczyni się do poprawy stanu połączeń kolejowych – międzyregionalnych i dalekobieżnych (np. Poznań – Kraków, Szczecin – Lublin) z pominięciem przejazdu przez Warszawę. W tunelu powstaną również przystanki osobowe, które ułatwią mieszkańcom miasta dojazd do centrum.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.